donderdag 30 mei 2013

Fender Telecoustic Deluxe

Te koop: Fender Telecoustic Deluxe (incl. bijhorende kabel en oplaadbare 9V-batterij)
€ 350


Deze gitaar is een buitenbeentje. Ze wil tegelijk een elektrische als een akoestische gitaar zijn. Toen ik voor het eerst van haar hoorde, hield ik mijn hard vast. Dit kán simpelweg geen goed idee zijn. Maar nu ik ze een tijdje bespeeld heb, moet ik toegeven dat Fender er bijzonder goed in is geslaagd deze twee verschillende instrumenten te verenigen. Deze gitaar wordt niet meer geproduceerd en zal waarschijnlijk voor Fender verzamelaars binnen enkele jaren zeldzaam zijn en dus stijgen in waarde.

De nek is een echte telecasternek van Fender, die voelt en speelt fantastisch. Het vreemde van de gitaar is echter het volledig akoestische body, zelfs groot genoeg om volledig onversterkt te spelen. Dit akoestisch geluid kan evenwel versterkt worden met het Fishman-element in de klankkast (net zoals een normale akoestische gitaar) voor een resultaat zonder klankvervorming.

De gitaar is echter ook uitgerust met een telecaster nekelement. Dit laat toe om het typische twang-geluid van een tele te creëren maar wel met de volheid van een volledig holle klankkast. Ik heb me enkele keren flink laten gaan met deze combo in een beetje overdrive.

De gitaar is uitgerust met een controlepaneeltje waarin o.a. een stemapparaatje zit, bijzonder handig. Anderzijds zit er bij deze gitaar een kabel waarmee het geluid gesplitst kan worden tussen elektrisch en akoestisch. Met de blend-knop is het mogelijk om te kiezen hoe groot het deel van het geluid moet zijn dat akoestisch versterkt wordt:

Uiteraard zal deze gitaar niet klinken als een echte telecaster en zal het geluid niet zijn zoals een volwaardige akoestische gitaar. Maar gezien en prijs en de combinatie komen beiden toch verbazend dicht in de buurt. Ik heb enkele akoestische optredens gegeven met deze gitaar en heb verschillende keren complimenten gekregen over het geluid.

Ze kan getest en afgehaald worden in Turnhout of Gent. Voor 10 euro extra kan ze verstuurt worden naar België, voor 15 euro naar Nederland. Voor vragen en/of opmerkingen: FoGuitars@gmail .com of +32 478 339 829.

http://forums.fender.com/viewtopic.php?t=40909
http://reviews.productwiki.com/fender-telecoustic-deluxe/
http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/97587-i-played-new-telecoustic-deluxe-today.html



Geen opmerkingen:

Een reactie posten